Een innovatieproject in goede banen leiden is niet gemakkelijk, want er kan heel wat mislopen en dan kost het veel geld. Deze 10 tips helpen jou om bepaalde valkuilen te vermijden:
Johan Houbart, erkend dienstverlener voor KMO Adviescentrum
Expertise: strategie, marktbenadering, verkoop, commerciële ondersteuning
1. Welke markt en klant beoog je, en wie zijn je concurrenten?
Een innovatie die niet beantwoordt aan de vragen en noden van de markt en de klant is niet zinvol, en een duidelijk onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie is eveneens essentieel. De aandacht voor markt, klant en concurrentie dient er te zijn vanaf dag één en houdt nooit op.2. Analyseer bestaande patenten en bescherm je eigen ontwikkeling
Onderzoek de relevante industriële eigendommen om zeker te zijn dat je geen patentbreuk pleegt, en start tijdig aan de bescherming van je eigen ontwikkelingen. je laat je hiervoor best bijstaan door een patentbureau.3. Maak het verschil
Wees anders dan je concurrenten, leg andere accenten, kies een vernieuwende aanpak.4. Analyseer je sterktes en zwaktes
Bekijk en analyseer in detail de sterktes, zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen voor je nieuwe ontwikkeling. Dit is de zogenaamde SWOT analyse: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats.5. Customer = King
Identificeer één of meerdere eindklanten en spreek er mee. Als toekomstige koper van je product of dienst heeft hij of zij zeker een mening waarmee je reeds in de ontwikkelingsfase mee kan rekening houden. Vermijd ten alle tijde dat je als het ware blind en afgesloten van de markt een innovatie ontwikkelt die niemand boeit of te weinig potentieel heeft.6. Eerlijk zijn is de boodschap
Verbloem nooit feiten en lijst alle assumpties op. Het gebeurt te vaak dat zaken te rooskleurig worden voorgesteld, en dat veronderstellingen een eigen leven gaan leiden en voor waar worden aangenomen. Durf ook tijdig te stoppen wanneer een nieuwe ontwikkeling te weinig perspectieven biedt..7. Vergeet de servicevereisten niet als onderdeel van je ontwikkeling
De dienst na verkoop en servicefrequentie zijn ook bij het ontwikkelen belangrijke factoren om mee rekening te houden. Ze kunnen immers zorgen voor hoog oplopende kosten, waar klanten mee rekening houden bij hun aankoopbeslissing.8. Alleen is maar alleen
Niets of niemand verplicht je om alles zelf te ontwikkelen en het warm water opnieuw uit te vinden. Zijn er belangrijke zaken waar anderen beter in zijn of reeds verder mee staan, koop het dan in, ga een partnerships aan of overweeg een overname.9. Focus, focus, focus!
Beter één goede ontwikkeling dan 2 halve of slechte. Teveel ontwikkelingsprojecten zorgt ook voor een budgetversnippering, terwijl een gezonde focus toelaat om meer inspanningen te concentreren op een beperkt aantal projecten.10. Vraag raad aan een buitenstaander
Indien je intern niet over de juiste competenties beschikt, aarzel dan zeker niet om hulp van buitenaf in te roepen. Een extern expert zal jouw project ook zonder vooroordelen bekijken en evalueren. Om je bedrijfsgeheimen te bewaren sluit je best een evenwichtige geheimhoudingsovereenkomst af, dit is een geplogenheid die geen probleem mag zijn voor de expert in kwestie.Johan Houbart, erkend dienstverlener voor KMO Adviescentrum
Expertise: strategie, marktbenadering, verkoop, commerciële ondersteuning