--> Een innovatieproject tot een goed einde brengen, hoe doe je dit? | KMO Adviescentrum

$type=slider$sn=0$l=1$c=6$m=0$show=home

[NIEUWS]_$type=three$c=3$au=0$cm=0$show=home

Een innovatieproject tot een goed einde brengen, hoe doe je dit?


Een innovatieproject in goede banen leiden is niet gemakkelijk, want er kan heel wat mislopen en dan kost het veel geld. Deze 10 tips helpen jou om bepaalde valkuilen te vermijden:

1. Welke markt en klant beoog je, en wie zijn je concurrenten?

Een innovatie die niet beantwoordt aan de vragen en noden van de markt en de klant is niet zinvol, en een duidelijk onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie is eveneens essentieel. De aandacht voor markt, klant en concurrentie dient er te zijn vanaf dag één en houdt nooit op.

2. Analyseer bestaande patenten en bescherm je eigen ontwikkeling

Onderzoek de relevante industriële eigendommen om zeker te zijn dat je geen patentbreuk pleegt, en start tijdig aan de bescherming van je eigen ontwikkelingen. je laat je hiervoor best bijstaan door een patentbureau.

3. Maak het verschil

Wees anders dan je concurrenten, leg andere accenten, kies een vernieuwende aanpak.

4. Analyseer je sterktes en zwaktes

Bekijk en analyseer in detail de sterktes, zwaktes, opportuniteiten en bedreigingen voor je nieuwe ontwikkeling. Dit is de zogenaamde SWOT analyse: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats.

5. Customer = King

Identificeer één of meerdere eindklanten en spreek er mee. Als toekomstige koper van je product of dienst heeft hij of zij zeker een mening waarmee je reeds in de ontwikkelingsfase mee kan rekening houden. Vermijd ten alle tijde dat je als het ware blind en afgesloten van de markt een innovatie ontwikkelt die niemand boeit of te weinig potentieel heeft.

6. Eerlijk zijn is de boodschap

Verbloem nooit feiten en lijst alle assumpties op. Het gebeurt te vaak dat zaken te rooskleurig worden voorgesteld, en dat veronderstellingen een eigen leven gaan leiden en voor waar worden aangenomen. Durf ook tijdig te stoppen wanneer een nieuwe ontwikkeling te weinig perspectieven biedt..

7. Vergeet de servicevereisten niet als onderdeel van je ontwikkeling

De dienst na verkoop en servicefrequentie zijn ook bij het ontwikkelen belangrijke factoren om mee rekening te houden. Ze kunnen immers zorgen voor hoog oplopende kosten, waar klanten mee rekening houden bij hun aankoopbeslissing.

8. Alleen is maar alleen

Niets of niemand verplicht je om alles zelf te ontwikkelen en het warm water opnieuw uit te vinden. Zijn er belangrijke zaken waar anderen beter in zijn of reeds verder mee staan, koop het dan in, ga een partnerships aan of overweeg een overname.

9. Focus, focus, focus!

Beter één goede ontwikkeling dan 2 halve of slechte. Teveel ontwikkelingsprojecten zorgt ook voor een budgetversnippering, terwijl een gezonde focus toelaat om meer inspanningen te concentreren op een beperkt aantal projecten. 

10. Vraag raad aan een buitenstaander

Indien je intern niet over de juiste competenties beschikt, aarzel dan zeker niet om hulp van buitenaf in te roepen. Een extern expert zal jouw project ook zonder vooroordelen bekijken en evalueren. Om je bedrijfsgeheimen te bewaren sluit je best een evenwichtige geheimhoudingsovereenkomst af, dit is een geplogenheid die geen probleem mag zijn voor de expert in kwestie.


Is het niet duidelijk? Neem gerust eens contact op

Johan Houbart, erkend dienstverlener voor KMO Adviescentrum
Expertise: strategie, marktbenadering, verkoop, commerciële ondersteuning

$show=/p/faq.html$type=list$m=0$c=20$p=1

[IN DE KIJKER]_$show=/p/faq.html$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

$show=/p/faq.html

$show=/p/referenties.html$type=one$m=0$rm=1$sn=1$c=5$p=1

[IN DE KIJKER]_$show=/p/referenties.html$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

$show=/p/tips.html$type=grid$c=7$m=0$sn=0$p=1

$show=/p/events.html$type=one$m=0$rm=1$sn=1$c=5$p=1

$show=/p/nieuws.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

$show=/p/over-ons.html$type=blogging$l=1$c=5$m=0$p=1

[IN DE KIJKER]_$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318$show=post

[IN DE KIJKER]_$show=home$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

Naam

events,11,faq,13,in de kijker,65,nieuws,86,nieuwsbrief,16,referenties,2,tips,32,
ltr
item
KMO Adviescentrum: Een innovatieproject tot een goed einde brengen, hoe doe je dit?
Een innovatieproject tot een goed einde brengen, hoe doe je dit?
https://1.bp.blogspot.com/-DAQV7cRynv4/XSMMMNcM4_I/AAAAAAAAAAM/ck7v9qyckngRnmaoBOTeR5yqD-Q7sE4dgCLcBGAs/s640/shutterstock_763263118.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-DAQV7cRynv4/XSMMMNcM4_I/AAAAAAAAAAM/ck7v9qyckngRnmaoBOTeR5yqD-Q7sE4dgCLcBGAs/s72-c/shutterstock_763263118.jpg
KMO Adviescentrum
https://blog.kmoadviescentrum.be/2019/07/10-praktijktips-geslaagd-innovatietraject.html
https://blog.kmoadviescentrum.be/
https://blog.kmoadviescentrum.be/
https://blog.kmoadviescentrum.be/2019/07/10-praktijktips-geslaagd-innovatietraject.html
true
7086437453380108077
UTF-8
Alle posts geladen Geen posts gevonden TOON ALLE Ontdek meer Beantwoorden Cancel antwoord Delete door Home PAGINA'S POSTS Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN Rubriek Archief ZOEKEN ALLE POSTS Geen zoekresultaten Terug Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zojuist 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Volgers Volgen THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy