Opschorting van de samenwerking
Als je de afspraak wil opschorten, heb je een opeisbare vordering nodig. Dit is een verplichting tot handelen (bv: betaling) van de andere partij. Dit hangt echter af van de inhoud van het contract. Stel: je hebt een afspraak gemaakt met een verhuurbedrijf. In het contract staat vermeld dat het bedrijf de goederen binnen de week zal leveren. Heb je na die week de goederen nog steeds niet ontvangen? Dan heb je een geldige reden om de afspraak op te schorten.
Samenhang tussen prestaties
Om een afspraak op te schorten moet er ook voldoende samenhang zijn tussen de prestaties van de aanbieder. Stel dat je afspreekt met een traiteur dat hij, naast het eten, ook de glazen voor een feest zal leveren. Later maak je een afspraak dat de traiteur de glazen ook zal wassen. Als de klant niet betaalt voor de levering van de glazen, kan de reiniging van de glazen niet opgeschort worden. Enkel het leveren van de glazen mag dan opgeschort worden. Het bedrijf kan niet afgerekend worden op prestaties die door uitblijven van betaling niet uitgevoerd zijn.
Ingebrekestelling
Heb je nog altijd geen reactie ontvangen van de leverancier? Dan heb je het recht om een aangetekende brief te versturen. Deze brief dient als een laatste waarschuwing voor de leverancier. Je geeft de leverancier een bepaalde termijn waarbinnen hij/zij alsnog kan presteren. Na die datum is de leverancier in verzuim. Dit betekent dat de verwachting van de betrokken partij niet op tijd ingelost zijn. Als we spreken van verzuim dan heeft de klant recht op rente of een schadevergoeding. In extreme gevallen kan je ook een rechter inschakelen.
Heb jij ook ondersteuning of juridisch advies nodig voor jouw onderneming? Onze experts staan klaar om jou uit de nood te helpen!