De ideale werknemer vinden voor een openstaande vacature is vaak niet zo evident. Daarom willen we je graag op weg helpen om de stappen in dit proces te optimaliseren. Zo verlies je als ondernemer geen kostbare tijd!
Stap 1: Concretiseer het gewenste profiel
Op deze manier schep je geen té hoge verwachtingen op basis van het profiel van de sollicitant. Het opstellen van een duidelijk functieprofiel biedt ook nog andere voordelen. Zo voeg je een extra prospectielaag toe aan je vacature. En je bespaart enorm veel tijd door overbodige afspraken te vermijden.
Stap 2: Verspreid de vacature via de juiste kanalen
Nu je een duidelijke vacature hebt opgesteld is het tijd voor promotie. Je vacature heeft op zich weinig nut als het niet bij de juiste personen terechtkomt. Daarom is de keuze van de wervingskanalen enorm belangrijk.
De website van de VDAB is uiteraard een goed begin, bovendien is deze dienst volledig gratis. Daarnaast zullen de recruiters ook potentiële sollicitanten uit hun database benaderen. Naast de VDAB bestaan er ook verschillende jobsites waar je je vacatures op kan verspreiden zoals: JOBAT, Stepstone of Indeed.
Het enige nadeel van dit soort sites is dat je moet betalen om je vacature te promoten. We raden je ook aan om open te staan voor spontane sollicitaties om gemotiveerde profielen aan te werven. Vind je niet wat je zoekt? Dan kan je altijd terecht bij talloze uitzendkantoren.
Stap 3: Voer een praktijktest uit
Na de initiële selectie kan je de sollicitanten even laten meedraaien in het bedrijf. De ideale gelegenheid om te testen of er een klik is. Daarnaast wordt het ook onmiddellijk duidelijk of de persoon in kwestie geschikt is om de job uit te voeren. De sollicitant krijgt dan ook een soort voorproefje van de werksfeer en het takenpakket.
Ben jij ook op zoek naar de perfecte werknemer voor jouw vacature? Ontdek hoe onze experts jou hiermee kunnen helpen op www.kmoadviescentrum.be.