De marketingstrategie geeft aan welke weg bewandeld zal worden per deelaspect van de zogenaamde marketingmix: Product, Prijs, Promotie, Plaats, People, Productie, ...
Te vaak wordt de promotiestrategie verward met de marketingstrategie. Dit laatste omhelst immers zoveel meer, zoals het Productaanbodprijsstrategie, Prijszetting en Distributiekanalen (Route to the market).
Onderschat ook het het belang van een goede analyse niet, zoals bijvoorbeeld:
- SWOT-ANALYSE (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats):
- CONCURRENTIEANALYSE: Welke bedrijven, producten en/of technologieën zijn bedreigend voor onze business?
- WAARDEKETEN: Welke marktspelers en bedrijven zijn er actief tussen de eindklant en de basisgrondstoffenproducent, en hoeveel marge wordt er verdiend per tussenstap?
-WAARDEANALYSE: Hoeveel waarde creëert uw product, oplossing of dienst voor uw doelklant? het is belangrijk dat dit goed in kaart wordt gebracht, aangezien dit mede de juiste prijszetting bepaalt.
- SEGMENTATIE: Hierbij wordt de markt opgedeeld in marktsegmenten op basis van een aantal criteria, om zo een duidelijke focus en aangepaste benadering per segment mogelijk te maken.(Segmentering->Doelstelling->Positionering)
- PRODUCTAANBOD: wat wordt er concreet aangeboden, met welke service, in welke verpakkking, met welke technische eigenschappen en performanties,... ?
- USP (Unique Selling proposition): wat maakt uw aanbod/bedrijf uniek en onderscheidend ten opzichte van de concurrenten, en hoe duurzaam is uw onderscheidend vermogen op korte, middellange en lange termijn?
- QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT: vertaling van iedere (technische) eigenschap van uw product naar een voordeel voor de klant. Het is eveneens belangrijk om hierin prioriteiten te zetten, en functionaliteiten te durven schrappen die technisch misschien wel interessant zijn maar geen meerwaarde zijn voor de klant.
- SEGMENTATIE: Hierbij wordt de markt opgedeeld in marktsegmenten op basis van een aantal criteria, om zo een duidelijke focus en aangepaste benadering per segment mogelijk te maken.(Segmentering->Doelstelling->Positionering)
- PRODUCTAANBOD: wat wordt er concreet aangeboden, met welke service, in welke verpakkking, met welke technische eigenschappen en performanties,... ?
- USP (Unique Selling proposition): wat maakt uw aanbod/bedrijf uniek en onderscheidend ten opzichte van de concurrenten, en hoe duurzaam is uw onderscheidend vermogen op korte, middellange en lange termijn?
- QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT: vertaling van iedere (technische) eigenschap van uw product naar een voordeel voor de klant. Het is eveneens belangrijk om hierin prioriteiten te zetten, en functionaliteiten te durven schrappen die technisch misschien wel interessant zijn maar geen meerwaarde zijn voor de klant.
- PRIJSBELEID: wat is de kostprijs, op welke wijze wordt de verkoopprijs bepaald, welke prijs- en kortingsstructuur worden gehanteerd, hoe verhoudt de prijs zich tot deze van de concurrentie, welke prijserosie wordt er verwacht de komende jaren? Wat is de verwachte kostprijsevolutie? Welke waarde wordt gecreëerd?
- ROUTE TO MARKET: welke kanalen zal u benaderen en gebruiken om uw product naar de markt te brengen, wie worden uw rechtstreekse klanten, hoe verloopt de verdere distributie?
-PROMOTIEPLAN: welke promoties, web marketing acties, beursdeelnames, advertenties en dergelijke zijn nodig om het product te lanceren en leads te genereren, en om naambekendheid te genereren bij het doelpubliek?
- COMMERCIEEL PLAN: het commercieel plan (verkoopplan) bevat op zijn minst de verkoopdoelstellingen per jaar, per product en per regio of land, in volume en Euros.
- FINANCIALS: het financieel plan wordt opgesteld en toegevoegd, om te komen tot een volwaardig business plan.