Verzorg de uitstraling van je bedrijfsvoertuigen
Een belangrijk onderdeel van de uitstraling van uw bedrijf is het rollend materieel. Bedrijfsvoertuigen zijn rijdende advertenties voor uw onderneming. Firmakaarten in beweging.
Voor
een grotere impact van uw visibiliteit is doeltreffende vormgeving en een uniek
concept essentieel. Bedrijfswagens zijn uw ambassadeurs in het verkeer.
Het is dan ook belangrijk om daar een vormgever voor in te schakelen die
nadenkt over uw uitstraling en branding. Onderscheidend zijn geeft u voorsprong
op de concurrentie.
Hierbij enkele tips:
Zorg voor een heldere boodschap
Zet
niet zomaar snel uw logo op uw voertuig, maar denk na over hoe u zich best
profileert. Wat wil u eigenlijk zeggen tegen uw potentiële klant?
Natuurlijk
zou u zoveel mogelijk willen vertellen over uw onderneming, maar maak het
ontwerp niet druk en schreeuwerig.
Een
doordacht maar eenvoudig verhaal heeft véél meer impact.
Gebruik een opvallende visual
Een
uniek beeld trekt onmiddellijk de aandacht en zorgt voor herkenning. Uw
voertuig zal zeker opgemerkt worden als dat beeld uw bedrijf perfect
illustreert. En gezien worden, daar doe je het toch voor?
Vermijd lange en kleine teksten
Uw
bestelwagen komt in het verkeer meestal kort in beeld, staat op een
parkeerplaats of vertraagt aan de verkeerslichten. Maak uw slogan of boodschap
dus kort en gemakkelijk leesbaar. Hanteer hiervoor de driesecondenregel. De
kleine lettertjes laat je best achterwege, uw voertuig is geen naslagwerk.
Zorg voor contrast en kleur
Zet
op donkere bestelwagens lichte tekst en omgekeerd. In het verkeer gaat alles
snel, contrast maakt uw boodschap sneller leesbaar.
Ook
kleuraccenten helpen om op te vallen. Gebruik dus geen fletse foto's, maar in
het oog springende, vibrante beelden en kleuren.
Eenvoudig contact
Vergeet
allerlei adressen, faxnummers, e-mailadressen en andere overbodige informatie
op uw voertuig.
Plaats
bij voorkeur enkel uw website of bij uitzondering een telefoonnummer, dat geeft
de potentiële klant meer dan voldoende informatie om u te bereiken. Of hebt u
zelf al ooit eens een e-mailadres van een vrachtwagen genoteerd?
Hou uw voertuig verkeersveilig
Een
bedrijfswagen mag in principe volledig bekleefd worden, er bestaan doorzichtige
raamfolies, maar het zicht van de bestuurder mag nooit belemmerd worden. Het is
dan ook logisch dat de voorruit en zijramen altijd vrij blijven. Zelfs folies
om ramen een donkere tint te geven moeten aan strikte regels voldoen. Uiteraard
mag er geen bestickering over de verlichting geplaatst worden, dat is evident.
Laat een ervaren vormgever los op uw voertuig
Het
inhoudelijke van het ontwerp is erg belangrijk, maar ook de toepassing ervan op
het voertuig zelf. Een wrap-around - het volledig inpakken van de wagen - heeft
een andere aanpak nodig dan een kleinere belettering op de zijkant van het
voertuig. Ervaren ontwerpers houden rekening met het type voertuig, glooiingen
van de carrosserie, positie van schuifdeuren, schuifrails, laadkleppen,
handvaten,… Met een fotosimulatie kan u de toepassing van het ontwerp op
uw wagen goed beoordelen.
Hou uw voertuig én rijgedrag netjes
De
laatste tip lijkt triviaal, maar een vuile bestelwagen die u de weg afsnijdt
lijkt me geen ideale promotie voor dat bedrijf.
Voor de rest: keep on trucking!
Hierbij nog enkele inspirerende projectvoorbeelden van de firma's Appetit, Deligout, Olivino, Verimpex en Jeugddienst Stad
Brugge:
Jan Degraeve is erkend dienstverlener voor alles wat te maken heeft met visuele communicatie en branding, en is zaakvoerder van Vizier.