1. Hou altijd jouw doelgroep voor ogen
Je kunt jouw klanten niet allemaal over dezelfde kam scheren. Eén ding hebben ze wel gemeenschappelijk: ze willen jouw product of dienst. Neem jouw huidig cliënteel onder de loep of voer een marktonderzoek uit. Dan kom je te weten wat jouw doelgroep echt wilt en wat jouw bedrijf voor hen kan betekenen. Dat is het begin van jouw bedrijfsstrategie.
2. Hou vast aan jouw unieke eigenschap
In elke markt moet je je onderscheiden van je concurrenten. Jouw USP kan jouw product, jouw kennis of jouw service zijn. Het is de reden waarom klanten jou verkiezen boven andere aanbieders. Zet deze unieke eigenschap altijd en overal in the picture.
3. Communiceer steeds transparant
Je hoeft niet meteen al je troeven op tafel te gooien, maar met een heldere en eerlijke communicatie kom je heel ver. Klanten moeten je vertrouwen. Dat vertrouwen kan groeien door heel open te communiceren. Vooral bij klantenservice kan dit van belang zijn, want een bestaande klant wordt zo een trouwe klant.
4. Volg advies van ervaren ondernemers
Als ondernemer ken jij jouw bedrijf het beste. Je buikgevoel heeft je al ver gebracht en natuurlijk blijf je hier op vertrouwen. Doorbreek jouw tunnelvisie door advies in te winnen. Een ervaren ondernemer verschaft je nieuwe en objectieve inzichten.
5. Houd steeds jouw doel voor ogen
Elk bedrijf heeft een doel. Of je nu marktleider wilt worden of je omzet wilt verdubbelen: vraag je bij elke beslissing af of deze bijdraagt aan het behalen van jouw doel. Voor je werknemers is het heel belangrijk om naar eenzelfde doel te streven. Zo trekt heel jouw bedrijf aan hetzelfde zeil. Ook voor klanten is dit een must. Alles wat ze van jou zien moet in hetzelfde plaatje passen.
Heb jij nog vragen over jouw bedrijfsstrategie? Maak je gratis account aan en vraag raad aan onze experts.