De manier waarop we communiceren (verbaal en non-verbaal), zegt veel over onszelf als persoon. Maar om je boodschap helder en duidelijk over te brengen naar je publiek of gesprekspartner, is een ander verhaal. Het kan zelfs de kwaliteit van je samenwerking of diensten beïnvloeden. Daarom geven we je graag enkele tips om impactvol te communiceren naar je collega's, werknemers of potentiële klanten.
Vraagstelling
Begin met krachtige vragen te stellen. Een slimme vraag kan vaak meer teweeg brengen dan honderden woorden om een punt duidelijk te maken. Daarnaast stellen we ook vaak actie-gerichte vragen zoals: "Wat gaan we nu doen"? Dit soort vragen kunnen het creatieve proces zelfs tegenwerken in plaats van aan te zetten tot actie. Het is aangeraden om denk- en voelvragen te stellen om stil te staan bij "the big picture". Op deze manier kan je gemakkelijker aan reflectie doen met de andere leden van het gesprek.
Verwachtingen scheppen
Daarnaast is het ook enorm belangrijk om te communiceren volgens het WIIFM-principe (What's In It for Me). Op deze manier weet je gesprekspartner onmiddellijk wat hij/zij van jou kan verwachten. Een opsomming of een korte samenvatting van hetgeen wat je kan bereiken of realiseren doet wonderen. Zo vestig je meteen de aandacht op jouw verhaal.
Wil jij zelf ook leren hoe je impactvol kan communiceren? Maak kennis met onze expert ter zake.