We leven momenteel in een nieuwe werkelijkheid ten gevolge van de coronacrisis. Het is een kunst om samen met je bedrijf mee te surfen met de veranderingen en niet kopje onder te gaan. Een duidelijke groeistrategie tijdens en na de crisis is essentieel. Wij geven je graag enkele tips om je bedrijf weer te laten groeien.
Zet koers naar de toekomst
Soms is het goed om opnieuw stil te staan bij de kernwaarden van je bedrijf of onderneming. Wanneer je de richting van je marketing, groei en communicatie niet kan bepalen, wordt het zeer moeilijk om op korte en middellange termijn beslissingen te nemen.
Bedrijven met een duidelijke visie en een sterk verhaal hebben het doorgaans gemakkelijker om, ondanks onvoorziene omstandigheden, te blijven presteren. Ga daarom na wat de kernwaarden zijn van jouw bedrijf en zet deze in de kijker. Communiceer dit duidelijk naar de buitenwereld en motiveer je klanten om met jou in zee te gaan. Met een sterk verhaal kan je jezelf onderscheiden ten opzichte van je concurrenten.
Bekijk de situatie vanuit een andere hoek
Je kan elke situatie vanuit verschillende invalshoeken bekijken. En dat is bij deze crisis niet anders. Is de visie van jouw bedrijf gericht op de markt, de klant of een specifiek vakgebied? Of richt je je op een breder doelpubliek? Bepaal de strategie en de focus van jouw bedrijf, kies voor klantgerichtheid of innovatie. Twee compleet verschillende invalshoeken om naar je groeiproces te kijken en om je toekomst meer vorm te geven.
Heb jij ook hulp nodig bij het bepalen van de juiste groeistrategie voor jouw bedrijf? De experts van KMO Adviescentrum staan voor je klaar!