Nu de economie weer stilaan begint te draaien is het tijd om terug in te zetten op de verkoop van je producten of diensten. Dit is hét moment om je salesteam aan te moedigen om hun beste beentje voor te zetten. Dankzij deze tips geef je hen een duwtje in de rug.
Motiveer het team
Er bestaan 2 soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is de motivatie vanuit de persoon zelf, bijvoorbeeld je job uitoefenen omdat dit jouw passie is. Extrinsieke motivatie is motivatie van buitenaf, zoals een premie of andere voordelen gekoppeld aan een verkoop. Je kunt deze soorten motivatie gebruiken bij je verkopers, en dat is een zeer goede zaak voor je bedrijf. Zet bijvoorbeeld nieuwe doelstellingen, zet duidelijke targets en bied een extra premie aan.
Zet je verkopers in de bloemetjes
De crisis heeft een impact nagelaten, ook op jouw verkopers. Verwen hun daarom met een lunch, een cadeaubon of een ander geschenk. Hiermee toon je dat je aan hen denkt en hen apprecieert. Het gevoel geapprecieerd te worden, versterkt de intrinsieke motivatie. Dat zal dan weer resulteren in meer drive om ervoor te gaan en meer verkoop.
Bijscholing en samenwerken
Hebben jullie de verkoop wat teruggeschroefd tijdens de crisis? Dan heeft je personeel nu misschien tijd voor een extra opleiding. Het biedt niet enkel voordelen voor je bedrijf, maar ook voor de persoonlijke en professionele groei van je verkopers en team.
Ook een teambuilding kan je salesteam de nodige motivatie geven om de draad weer op te pikken na de crisis.
Op zoek naar meer handige tips voor jouw team? De experts van KMO Adviescentrum staan voor je klaar!
- Johan Houbart | Zaakvoerder KMO Adviescentrum