Deze week zit Dana Ketels van Impact Academy aan onze virtuele tafel. Dana is oprichtster van Impact Academy. Impact Academy helpt en ondersteunt bedrijven om non-verbale communicatie toe te passen voor meer duidelijkheid in de organisatie, meer verkoop en duidelijke interne communicatie. In dit interview ontdek je meer over Impact Academy en wat Dana en haar team voor jouw bedrijf kunnen betekenen.
Dag Dana. We zullen meteen met de deur in huis vallen: wat is jouw expertise bij Impact Academy?
"Mijn expertise bij Impact Academy situeert zich grotendeels in de non-verbale communicatie en coaching. Non-verbale communicatie is het belangrijkste onderdeel van de communicatie, ongeveer 80% van onze communicatie uit zich namelijk non-verbaal. Je houding, lichaamstaal, oogcontact en kledij hebben een grote impact op zowel je medewerkers als (potentiële) klanten en met kennis van lichaamstaal kunnen je de regie en elke gesprek overnemen. Je weet precies wat je zeggen doordat je ziet wat de ander voelt en denkt.
Impact Academy onderscheidt zich van andere coaches en experten in lichaamstaal, waarbij gewerkt wordt met gesprekstechnieken en vaste scenario's, waardoor bedrijfsleiders, verkopers en managers vaak blind in gesprek gaan. Wij kijken hoe je non-verbale communicatie in gesprekken kunt gebruiken, zodat je meer vertrouwen uitstraalt en sterker kunt communiceren."
Hoe ben je met Impact Academy gestart?
"Voordat ik Impact Academy opstartte, was ik 14 jaar lang actief als zaakvoerder van Event Mosaic in Brugge. Tijdens mijn carrière merkte ik op dat er meer en meer vraag kwam naar workshops die ook naast de teambuilding de communicatie en samenwerking versterken. Bij mezelf groeide de interesse naar het gedrag van klanten, leveranciers, teamleden en hoe je hierop kunt inspelen om de processen en communicatie kunt verbeteren.
In 2010 en 2011 volgde ik een cursus rond body language en non-verbale communicatie. Dit interesseerde mij zo sterk dat ik binnen Event Mosaic teambuilding formats ontwikkelde rond body language en persoonlijkheid. Enerzijds om mijn 'honger' te kunnen stillen, anderzijds om antwoord te bieden op de vraag van bedrijven rond lichaamstaal en non-verbale communicatie.
Die teambuildings waren een succes, de vraag naar specifieke opleidingen rond het thema nam toe bij de ondernemers. In 2012 startte ik met specifieke opleidingen, naast de cursussen en events. De grote vraag en mijn passie hebben ervoor gezorgd dat ik in 2014 volledig gestart ben met Impact Academy."
Wat zijn de belangrijkste kernwaarden van Impact Academy?
"Onze belangrijkste kernwaarden zijn:
- duidelijkheid
- openheid
- authenticiteit: als je lichaamstaal niet overeenkomt met je woorden, geef je geen duidelijke signalen en straal je geen vertrouwen uit.
- resultaatgericht communiceren
- impact vergroten
- connectie & betrokkenheid
- no nonsense: niet alles moet serieus zijn
- pragmatisch: we verkondigen geen theorie die niet toepasbaar is. We schetsen een kader rond wat non-verbale communicatie is, maar het is belangrijk dat de tips passen bij de professionele situatie van het bedrijf.
Waarvoor kunnen KMO’s bij jullie terecht?
"KMO's kunnen bij ons terecht voor open opleidingen, (online) cursussen, specifieke salesgesprekken, in company opleidingen en interactieve workshops.
- Open opleidingen: dit zijn externe opleidingen met over verschillende topics waar ondernemers/werknemers zich kunnen voor inschrijven op een externe locatie
- In company opleidingen en teamscans op basis van de non-verbale strategie analyse: dit zijn opleidingen in bedrijven rond lichaamstaal, communicatie om bijvoorbeeld om de interne communicatie te versterken of aan effecitieve communicatie te werken dankzij de kracht van lichaamstaal
- Interactieve workshops worden op maat van de klant opgezet. Er is keuze tussen verschillende interactieve actieve formules om de communicatie en samenwerking te versterken.
- Lichaamstaal coaching is voor ondernemers, verkopers, advocatie en bedrijfsleiders die willen weten hoe ze over komen en hoe we die lichaamstaal kunnen optimaliseren met behoud van hun eigenheid zodat ze geloofwaardiger en krachtiger overkomen en connecteren.
Opleidingen en workshops voor bedrijven
"Concreet focussen de opleidingen en workshops erop om mensen te leren naar lichaamstaal kijken en daarna gepast te communiceren op hetgeen er te zien is, bijvoorbeeld om toe te passen in een meeting of om de gehele communicatiestructuur te verbeteren voor meer openheid en betrokkenheid, minder werkverzuim en stress.
Voor iedere workshop doen we een intake met de klant waar we polsen naar de verwachtingen, gevolgd door bijvoorbeeld een quiz met vragen over het onderwerp naar elke deelnemers en vragen als ‘wat zijn jouw uitdagingen, waar zou je qua lichaamstaal mee geholpen zijn. Op die manier wordt elke opleiding in de juiste richting opgezet, specifiek gericht op de klant zelf. Voor en tijdens de opleiding is er veel interactie, krijgt het bedrijf de ruimte om aan te geven of ze meer willen leren. Nadien komt er een evaluatiemoment met hoe de opleiding de klant heeft geholpen." Eventueel volgen we op met een intervisie of koppelen we opleidingsmodules uit onze online academy aan het traject."
Meer verkopen dankzij krachtige, duidelijke lichaamstaal
Non-verbale communicatie speelt een belangrijke rol in verkoopgesprekken.
- Hoe kom je krachtiger en competenter over in een pitch of presentatie?
- Hoe kan je koopsignalen opmerken?
- Hoe kan je inspelen op de klant?
- Afhankelijk van de lichaamstaal van je potentiële klant, kan jij een verkoop sluiten. Door in te spelen op de signalen van je klant en hierop verder te bouwen, ga je succesvol verkopen.
Mensen die non-verbale communicatie effectief toepassen, gaan ook effectiever worden in de sales en kunnen sneller werken."
Wat is jouw belangrijkste advies voor starters en eigenaars van KMO’s?
"Starters denken heel snel aan een website en social media, maar ze vergeten hoe ze overkomen bij een pitch of in een gesprek. De non-verbale elementen (lichaam, kledij en houding) zijn minstens even belangrijk als je website en social media. De non-verbale elementen zijn jouw offline visitekaartje en wekken vertrouwen bij potentiële klanten.
- Ga even nauwkeurig om met de keuze van jouw kledij als met de keuze van een website.
- Kijk ook non-verbaal naar video’s en presentaties. De volledige uitstraling moet kloppen (verbaal en non-verbaal moeten). Jij bent namelijk het gezicht van het bedrijf. Werken aan je non-verbale branding.
- Ga niet blind in een gesprek, maar kijk ook in de spiegel en zorg ervoor dat jouw non-verbale uitstraling overeenkomt met de verbale.
- Wees de beste versie van JEZELF. Probeer niet iemand te zijn die je niet bent, jouw eigenheid wekt ook vertrouwen, als je een toneel opvoert, val je snel door de mand. Ook qua kledij behoud je best je eigenheid. Zo trekt je namelijk jouw eigen doelgroep aan, en dat vloeit voort uit jouw eigenheid en eigen stijl, kledij en non-verbale communicatie.
- Stel dat je gaat samenwerken / partnerships: organiseer die gesprekken als een sollicitatiegesprek, zoek naar gelijkwaardigheid in je partners (ervaring, waarden en manier van werken). Merk je in een gesprek op dat hier vb. angst of afkeer of minachting te zien is, weet je dat je moet gaan doorvragen of te zien of er echt een match is. Om te voorkomen dat iemand zich verkoopt maar het niet kan waarmaken, analyseer je ook bij partners de non-verbale communicatie. Zo zal jij enkel samenwerken met gelijkgestemden met ervaring. Dit is heel sterk, je moet als ondernemer niet alles alleen doen.
- Door empathie te tonen en de EQ-score van je gesprekspartner te herkennen, kan je inspelen op hetgeen wat je ziet bij die persoon, waardoor je sneller een vertrouwensband opbouwt en sneller kunt verkopen. Merk je bijvoorbeeld terughoudendheid bij een potentiële klant? Dan kan je ernaar polsen en antwoord bieden op eventuele vragen."
Durf zichtbaar te zijn
- Rock your visibility. Mensen connecteren namelijk met mensen, hoe echter jij bent, hoe beter jouw ideale klant zich kan identificeren.
- Podcasts (non-verbale element) zijn effectiever dan het geschreven woord. Een video nog effectiever naar zichtbaarheid (stem + beeld).
Wil jij meer verkopen, krachtige communiceren en je interne communicatie verbeteren?
Maak een afspraak met Dana Ketels
Hoe gaat KMO Adviescentrum in zijn werk?
KMO Adviescentrum is een netwerk van ervaren ondernemers die je helpen met concreet advies wanneer het jou goed uitkomt. Je boekt simpelweg online een afspraak met de expert van je keuze op de pagina 'Boek een afspraak', en je ontvangt je advies via livestream of telefoon, zonder verplaatsing en op een door jou gekozen moment. Daarnaast kan je verscheidene opleidingen en afgelijnde trajecten boeken, waarvoor telkens wordt aangegeven wanneer ze doorgaan (op datum of op afspraak), en waar (online of op locatie).