Gedrevenheid en enthousiasme zijn belangrijke ingrediënten voor een ambitieus ondernemingsplan. Toch zijn er valkuilen waar je als beginnend ondernemer zeker niet mag intrappen. Daarom denk je in de eerste plaats goed na over de haalbaarheid van je opstart. We helpen je alvast op weg met een aantal concrete tips.
Waarom je in de eerste plaats een ondernemingsplan nodig hebt? Het is nu eenmaal essentieel om de leefbaarheid van je start-up in te schatten. Wat wil je precies bereiken en zijn die doelstellingen realistisch genoeg om ze ook (in de voorziene termijn) waar te maken? Ook wanneer je onderneming de beginfase goed doorgekomen is, blijft zo'n plan een goede houvast voor belangrijke beslissingen die nog volgen. Een goed ondernemingsplan helpt je een duidelijke focus leggen, zodat de basis altijd overeind blijft.
Wek het vertrouwen van de banken
Om een startkapitaal te verzamelen zijn investeerders vaak de sleutel. En hoe overtuig je hen beter dan met een realistisch ondernemingsplan? Ook de banken zullen je sneller steunen als ze merken dat je geloofwaardige (SMART-)doelstellingen hebt uitgetekend en over een sterk financieel plan beschikt. Je doelen moeten namelijk specifiek omschreven zijn, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Met dat laatste bedoelen we: wat is een haalbare termijn om een eerste belangrijke stap te realiseren?
Een ondernemingsplan, hoe moet dat eruit zien?
Er is niet één goed sjabloon voor een sterk businessplan. Maar je kan wel terugvinden op vaste elementen die in geen geval mogen ontbreken. Start met een duidelijke omschrijving van je activiteit en plan al voldoende vooruit. Welke redenen zie jij waarom je bedrijf wel moet slagen? Met diezelfde (sterke) argumenten kan je investeerders of partners overtuigen.
Verder kan ook je eigen cv een belangrijke indicator zijn. Hoewel het soms confronterend is om zelf voor de spiegel te gaan staan, kan een oplijsting van je competenties en ervaringen je helpen nadenken over de juiste aanpak en haalbaarheid van je ideeën. Wat is je visie en hoe ga je de zaken concreet aanpakken? Belangrijk daarbij is om de markt waarop je actief gaat zijn goed te bestuderen. Hou rekening met trends en evoluties en mogelijke samenwerkingen met andere sectoren.
Tot slot kan je aan prijszetting beginnen denken: wat gaan je diensten en producten kosten en via welke kanalen wil je ze aanbieden? Gaat de keuze naar een handelspand of is een webshop beter geschikt? Hoe groot je passie ook is, laat emotie nooit de bovenhand nemen en zorg voor een stabiele financiële basis met een haalbaar concept.